8u30
Half negen, het eerste belsignaal galmt over de speelplaats en in de gangen. De Zwierezwaai ontwaakt. Sommige kinderen trekken naar hun klas om te kunnen genieten van het
WARM ONTHAAL, anderen blijven nog eventjes op de speelplaats om een frisse neus te halen. Tijdens dit onthaal mogen mijn ouders mee naar de klas. We maken samen mijn boekentas leeg en ik trek mijn
PANTOFFELS aan.
8u45
Het tweede belsignaal zet een nieuwe lesdag in. Wat is het rustig in de kleuterschool! Ik hoor iedereen verzamelen in de ronde. Het is tijd om de kalenders te overlopen, te kijken naar het weer en al een aanloop te nemen naar de plannetjestijd.
9u00
Het is eindelijk plannetjestijd. Ik krijg de kans om mijn idee, mijn plan voor te stellen in de ronde. Misschien zijn er wel vrienden die
SAMEN met mij aan de slag willen en minstens evenveel
GOESTING hebben om te leren, te ontdekken.
Ik mag mijn
TALENTEN inzetten om zelf iets te creëren. Wat zou ik nu eens maken? Ik zou een
VRIJE TEKST kunnen schrijven/tekenen of een
MUZISCHE CREATIE uit mijn kleurtjes kunnen toveren. Misschien kan ik wel een stevige constructie bouwen als
TECHNIEK CREATIE. Ik kan natuurlijk ook nog steeds iets doen met iets wat ik zelf meebracht, een puzzel of een gezelschapsspel. Of ik speel een rollenspel in de poppenkamer. Misschien lees ik wel een verhaal uit de boekenhoek of luister ik naar de digitale verhalen uit de luisterhoek.
We maken van mijn creaties een foto of maken een filmpje en we posten het samen op mijn
DIGITAAL PORTFOLIO op Seesaw.
Na een tijdje geeft onze leerkracht, die we bij
NAAM mogen noemen, ons een seintje. Het is tijd om op te ruimen en te verzamelen in de
RONDE. Dit is het moment waarop we onze creaties aan elkaar mogen voorstellen. Ik ben benieuwd naar de werkjes van mijn klasgenootjes. Misschien zit er een werk bij dat mij inspireert.
10u25
Joepie, het is speeltijd! Er zijn zoveel leuke dingen die we kunnen doen. Weten jullie dat we zelfs een echte
BOOMHUT hebben op de speelplaats. Je kan je ook uitleven op het
KLIMPARCOURS. Uit de luidsprekers aan de turnzaal galmt leuke
MUZIEK. Ik zie kinderen hun speciale 'moves' oefenen.
Wil ik eventjes
FIETSEN, dan kan en mag dat. Op de heuvel staat ook een blauwe
GLIJBAAN. Wieha, wat kriebelt het in mijn buik.
Als een echte
AVONTURIER vind ik ook mijn gading tussen de bomen.
10u45
Het tweede deel van de voormiddag is aangebroken. Het is nog steeds aangenaam rustig in de patio. Het is tijd voor onze
VRIJE WERKTIJD. Ik ben klaar om nieuwe dingen te leren.
Onze klasleerkracht heeft heel wat leuke activiteiten voorzien. We gaan aan de slag met onze
DUO-DOZEN/ONTDEKDOZEN. Op die manier leren we:
- Creatieve technieken
- Wiskundige inzichten
- Vrije teksten schrijven/tekenen
- Techniekopdrachten uitvoeren
- Onderzoeken
- Rollenspel spelen
- Een muziekinstrument hanteren
- Een krullenbolactiviteit (voorbereidende oefeningen op schrijven)
- …
12u25
Etenstijd. Ik ga niet naar een refter. Ik mag gezellig mijn
LUNCH verorberen
IN DE KLAS. Samen met mijn klasgenootjes kan ik op een rustige manier genieten van mijn middageten.
13u35
Joepie,
BAKJESTIJD! Onze klasleerkracht heeft opnieuw leuke opdrachten voorzien. Ze worden voorgesteld in bakjes. Zo weten wij exact hoeveel vrienden er aan de slag kunnen. We moeten het nu helemaal zelf doen. En liefst zo stil mogelijk. Wat hou ik van de rust in onze klas. Bots ik op een probleem, dan zoek ik zelfstanding naar een oplossing. Zo leer ik mij zelf behelpen. Na de bakjestijd mogen we mekaar helpen bij de zoektocht naar een oplossing, dat doen we in de ronde.
15u05
Wij maken
SAMEN SCHOOL. We nemen met zijn allen de tijd om zowel de klas als de school op orde te krijgen. Iedereen weet wat hij moet doen omdat iedereen een
KLASTAAK of een
STAMTAAK kreeg.
Ik sluit de dag met mijn vriendjes samen af in de
AFSLUITRONDE.
15u25
Spijtig, de dag is weer voorbijgevlogen! Ik vind naar school gaan echt fijn! Ik ben al benieuwd wat we morgen gaan doen.
SPORTEN, atelier, buitenklas, wandelen... wie weet wat de dag zal brengen! Elke dag is hier anders, bijzonder.