Onze troeven

Binnengluren bij de kleuters ...

8u30  Half negen, het eerste belsignaal galmt over de speelplaats en in de gangen.  De Zwierezwaai ontwaakt. Sommige kinderen trekken naar hun klas om te kunnen genieten van het WARM ONTHAAL, anderen blijven nog eventjes op de speelplaats om een frisse neus te halen. Tijdens dit onthaal mogen mijn ouders mee naar de klas. We maken samen mijn boekentas leeg en ik trek mijn PANTOFFELS aan.   8u45  Het tweede belsignaal zet een nieuwe lesdag in. Wat is het rustig in de kleuterschool! Ik hoor iedereen verzamelen in de ronde. Het is tijd om de kalenders te overlopen, te kijken naar het weer en al een aanloop te nemen naar de plannetjestijd.   9u00 Het is eindelijk plannetjestijd. Ik krijg de kans om mijn idee, mijn plan voor te stellen in de ronde. Misschien zijn er wel vrienden die SAMEN met mij aan de slag willen en minstens evenveel GOESTING hebben om te leren, te ontdekken. Ik mag mijn TALENTEN inzetten om zelf iets te creëren. Wat zou ik nu eens maken? Ik zou een VRIJE TEKST kunnen schrijven/tekenen of een MUZISCHE CREATIE uit mijn kleurtjes kunnen toveren.  Misschien kan ik wel een stevige constructie bouwen als TECHNIEK CREATIE.  Ik kan natuurlijk ook nog steeds iets doen met iets wat ik zelf meebracht, een puzzel of een gezelschapsspel. Of ik speel een rollenspel in de poppenkamer. Misschien lees ik wel een verhaal uit de boekenhoek of luister ik naar de digitale verhalen uit de luisterhoek. We maken van mijn creaties een foto of maken een filmpje en we posten het samen op mijn DIGITAAL PORTFOLIO op Seesaw.   Na een tijdje geeft onze leerkracht, die we bij NAAM mogen noemen, ons een seintje.  Het is tijd om op te ruimen en te verzamelen in de RONDE.  Dit is het moment waarop we onze creaties aan elkaar mogen voorstellen.  Ik ben benieuwd naar de werkjes van mijn klasgenootjes.  Misschien zit er een werk bij dat mij inspireert.   10u25 Joepie, het is speeltijd!  Er zijn zoveel leuke dingen die we kunnen doen.  Weten jullie dat we zelfs een echte BOOMHUT hebben op de speelplaats.  Je kan je ook uitleven op het KLIMPARCOURS.  Uit de luidsprekers aan de turnzaal galmt leuke MUZIEK. Ik zie kinderen hun speciale 'moves' oefenen.   Wil ik eventjes FIETSEN, dan kan en mag dat. Op de heuvel staat ook een blauwe GLIJBAAN. Wieha, wat kriebelt het in mijn buik. Als een echte AVONTURIER vind ik ook mijn gading tussen de bomen.   10u45 Het tweede deel van de voormiddag is aangebroken.  Het is nog steeds aangenaam rustig in de patio. Het is tijd voor onze VRIJE WERKTIJD. Ik ben klaar om nieuwe dingen te leren.    Onze klasleerkracht heeft heel wat leuke activiteiten voorzien. We gaan aan de slag met onze DUO-DOZEN/ONTDEKDOZEN. Op die manier leren we: Creatieve technieken Wiskundige inzichten Vrije teksten schrijven/tekenen Techniekopdrachten uitvoeren Onderzoeken Rollenspel spelen Een muziekinstrument hanteren Een krullenbolactiviteit (voorbereidende oefeningen op schrijven) …   12u25 Etenstijd.  Ik ga niet naar een refter.  Ik mag gezellig mijn LUNCH verorberen IN DE KLAS.  Samen met mijn klasgenootjes kan ik op een rustige manier genieten van mijn middageten.   13u35 Joepie, BAKJESTIJD! Onze klasleerkracht heeft opnieuw leuke opdrachten voorzien. Ze worden voorgesteld in bakjes. Zo weten wij exact hoeveel vrienden er aan de slag kunnen. We moeten het nu helemaal zelf doen. En liefst zo stil mogelijk. Wat hou ik van de rust in onze klas. Bots ik op een probleem, dan zoek ik zelfstanding naar een oplossing. Zo leer ik mij zelf behelpen. Na de bakjestijd mogen we mekaar helpen bij de zoektocht naar een oplossing, dat doen we in de ronde.   15u05 Wij maken SAMEN SCHOOL.  We nemen met zijn allen de tijd om zowel de klas als de school op orde te krijgen.  Iedereen weet wat hij moet doen omdat iedereen een KLASTAAK of een STAMTAAK kreeg. Ik sluit de dag met mijn vriendjes samen af in de AFSLUITRONDE. 15u25 Spijtig, de dag is weer voorbijgevlogen! Ik vind naar school gaan echt fijn! Ik ben al benieuwd wat we morgen gaan doen. SPORTEN, atelier, buitenklas, wandelen... wie weet wat de dag zal brengen! Elke dag is hier anders, bijzonder.

Binnengluren in de lagere school ...

8u30  Half negen, het eerste belsignaal galmt over de speelplaats en in de gangen.  De Zwierezwaai ontwaakt! Sommige kinderen trekken naar boven om te kunnen genieten van het WARM ONTHAAL in de klas, anderen blijven nog eventjes op de speelplaats om een frisse neus te halen.   8u45  Het tweede belsignaal zet een nieuwe lesdag in.  Wat is het rustig in de lagere school.  Ik hoor leerkrachten voorlezen uit spannende, ontroerende, grappige... boeken.  Daarna zoekt elk kind een leesplekje op en gaat alleen of met twee lezen. Het LEESHALFUURTJE is begonnen.  SSSSTTTT, luister naar het LEESPLEZIER!   9u20 Vandaag mag ik mijn eigen plannetje uitwerken.  Ik mag mijn TALENTEN inzetten om zelf iets te creëren.  Wat zou ik maken?  Ik zou een VRIJE TEKST kunnen schrijven of een MUZISCHE CREATIE uit mijn kleurtjes kunnen toveren.  Misschien kan ik wel een stevige constructie bouwen als TECHNIEK CREATIE.  Ik kan natuurlijk ook nog steeds aan de slag met een WISKUNDIGE CREATIE: ik ben op vakantie geweest en heb uit dat land nog wat geld over. Ik vraag me eigenlijk af hoeveel dit nu nog waard is.  Een woordspin maken over wat ik dit weekend beleefde kan ook. Dan weet ik al wat ik kan VERTELLEN tijdens de ronde.  Ik maak een foto of filmpje van mijn creaties en ik post het op mijn DIGITAAL PORTFOLIO op Seesaw.   Na een tijdje geeft onze leerkracht, die we bij NAAM mogen noemen, ons een seintje. Het is tijd om te verzamelen in de KRING. Dit is het moment waarop we onze creaties aan elkaar mogen voorstellen. Ik ben benieuwd naar de werkjes van mijn klasgenootjes. Misschien zit er een creatie bij die me inspireert. 10u25 Joepie, het is speeltijd!  Er zijn zoveel leuke dingen die we kunnen doen. Weten jullie dat we zelfs een echte BOOMHUT hebben op de speelplaats. Je kan je ook uitleven op het KLIMPARCOURS. Uit de luidsprekers aan de turnzaal galmt leuke MUZIEK. Ik zie kinderen hun speciale 'moves' oefenen.   Wil ik aan BALSPORT doen, dan kan ik terecht op het koningsbal-, basketbal- of voetbalveld. Even chillen kan op de plaatsjes in de ARENA.   Als een echte AVONTURIER vind ik ook mijn gading tussen de bomen. 10u45 Het tweede deel van de voormiddag is aangebroken. Het is nog steeds aangenaam rustig in de patio. Ik ben klaar om nieuwe dingen te leren. Ik leer op een zeer leuke manier rekenen aan de hand van IJSBERGREKENEN of WISCREATIES. Ik leer waar ik wiskunde tegenkom in onze MAATSCHAPPIJ. Schrijven, lezen, spreken,...krijg ik onder de knie door te werken met UITDAGENDE TEKSTEN en INSPIRERENDE CONTEXTEN.   In de 3de graad hoor je wel al eens een mondje FRANS. Deze tweede taal wordt tot leven gewekt tijdens de FRANSE RONDES of de klastaak van FRANSMAN. Een paar keer per week krijg ik ook de kans om op mijn eigen niveau de leerstof in te oefenen in mijn PERSOONLIJK WERKPLAN. Elke maandag plan ik mijn werk voor de komende week in tijdens de PLANRONDE. 12u25 Etenstijd. Ik ga niet naar een refter. Ik mag mijn lunch gezellig IN DE KLAS verorberen. Soms mogen we MUZIEK opzetten of kijken we tijdens de middagpauze naar het NIEUWS. Samen met mijn klasgenootjes kan ik op een rustige manier genieten van mijn middageten.   Wie als klastaak POETSMAN/VROUW heeft, maakt na het eten de tafels schoon zodat we na de middagspeeltijd met een frisse bank kunnen beginnen.   13u35 Er heerst een gezellige bedrijvigheid. Tijdens de namiddag kan ik alleen of met een partner op ONDERZOEK gaan tijdens DUO-WERKTIJD.  Ik stel een onderzoeksvraag op of de leerkracht geeft me een onderzoeksvraag en dan ga ik daarmee aan de slag.   Eerst ga ik op zoek naar geschikte informatiebronnen. Wanneer ik dit nog niet zelfstandig kan, doet de leerkracht dit voor mij.  Zij verzamelt dan boekjes of selecteert websites en/ of filmpjes.  De links en filmpjes uploadt ze op mijn persoonlijk Seesawaccount. Wanneer mijn vragen beantwoord zijn, stel ik mijn onderzoek voor in de LEERRONDE. Hoe ouder ik word, hoe uitgebreider mijn onderzoekjes worden. Ik koppel verschillende vragen aan elkaar zodat ik een WERKSTUK kan maken. Ik spit mijn onderwerp tot op de bodem uit, schrijf er een verslag over, maak een creatieve verwerking die past bij mijn onderwerp en presenteer mijn werk voor de klas.   15u05 Wij maken SAMEN SCHOOL.  We nemen met zijn allen de tijd om zowel de klas als de school op orde te krijgen.  Iedereen weet wat hij moet doen omdat iedereen een KLASTAAK of een STAMTAAK kreeg..   15u25 Spijtig, de dag is weer voorbijgevlogen! Ik vind naar school gaan echt fijn! Ik ben al benieuwd wat we morgen gaan doen. Zwemmen, turnen, atelier,... wie weet wat de dag zal brengen! Elke dag is hier anders, bijzonder.  

Onze troeven op school.

Ligging Onze ligging combineert het beste van twee werelden: de nabijheid van de stad met de rust van de natuur. De ideale plek om er op uit te trekken. Onze school bevindt zich op het domein van Horteco.  Dit domein herbergt niet enkel 52 hectare groen, maar ook een bont gezelschap aan dieren. Van boerderijdieren tot reptielen, je kan het zo gek niet bedenken of ze hebben het er  wel. De ideale plek dus om op onderzoek te gaan. Daarnaast is het domein ook autoluw. Enkel tractors denderen er rond.   Warm onthaal Elke dag begint met een warm onthaal.  Een kwartiertje voor we beginnen aan de effectieve leertijd krijgen onze kinderen al dan niet samen met hun ouders de kans om naar de klas te gaan. Terwijl de leerlingen zich in alle rust kunnen klaarmaken voor de komende lesdag, kunnen de mama's en de papa's eens komen proeven van wat er in de klas leeft.   Koffieklets Eén keer per maand organiseert de werkgroep 'koffieklets' een ontmoetingsmoment op school. Het uitgelezen moment om met een heerlijk, dampend kopje koffie of thee en een stukje zelfgemaakte cake lekker bij te praten met ouders en leerkrachten.   Geen juffen of meesters Bij ons op school spreken we de juffen en meesters gewoon aan met hun voornaam. We streven naar gelijkwaardigheid tussen leerkrachten en leerlingen.   Stamtaken Samen school maken is samen zorgen voor een propere, nette school.   In het begin van het schooljaar bedenken we met de klas een originele stamnaam. Op het eerste forum stellen we ons dan op een originele manier aan elkaar voor. Wanneer het startschot gegeven is, krijgen we een stamtaak toegewezen.  We doen heel hard ons best om deze opdracht tot een goed einde te brengen want tijdens het volgende forum kunnen we een 'dikke duim' verdienen. Dit is de beloning voor ons harde werk.   Forum We kunnen niet enkel van onze klasgenoten leren.  We luisteren en kijken ook steeds vol bewondering naar wat andere klassen hebben geleerd of gedaan. Het forum, dat maandelijks plaatsvindt, leent zich daar perfect toe. Terwijl we binnenstromen wordt er al uit volle borst met de liedjes meegezongen. Wie jarig is, wordt hier ook in de bloemetjes gezet. Iedereen zingt luidkeels 'happy birthday' en laat een 'handgemaakt' vuurwerk knallen. We krijgen naast de voorstellingen van andere klassen ook te horen wat er in het kinderparlement besproken werd.   Graadsklassen In de klas zitten we met 2 leeftijden samen.  Het ene jaar zijn we de jongsten, het andere dan weer de oudsten. We krijgen de kans om op ons eigen tempo te groeien. Binnen een graadsklas krijgen we twee jaar de tijd. We vinden het leuk dat onze leerkracht ons ECHT kent. Hij/zij ziet ons evolueren en kan bijsturen waar mogelijk. We leren van en met elkaar en leren zelf om op zoek te gaan naar oplossingen.   Atelier  Maandelijks kunnen we uit verschillende muzische activiteiten (beeld, drama, beweging, muziek) kiezen. We blijven dan niet bij onze klasleerkracht maar komen ook bij de andere leerkrachten terecht.    Klasconcerten Drie maal per jaar brengen verschillende muzikanten een bezoekje aan onze school om ons vol passie te laten kennismaken met hun wonderbaarlijke instrumenten.   Culturele uitstappen Wij werken nauw samen met het cultureel centrum het Bolwerk in Vilvoorde voor al onze voorstellingen en tentoonstellingen. We werden zelfs gelauwerd met het embleem van 'culturele school'.   Correspondentie We laten onze kinderen de liefde voor de geschreven taal herwaarderen.  We hebben elk onze eigen postbus waar kinderen van de andere klassen briefjes kunnen in posten. Dit kunnen vragen, mededelingen, uitnodigingen maar ook werkjes zijn waarop ze fier zijn.  Op deze manier leren we hoe communicatie werkt.   Kinderparlement In het begin van het schooljaar kiezen we democratisch 3 afgevaardigden die om de 2 weken in het kinderparlement zetelen samen met een kind naar keuze. We vinden het belangrijk dat iedereen hier eens aan kan deelnemen. Op het kinderparlement worden schoolafspraken gemaakt en schoolvoorstellen uitgewerkt onder leiding van de directeur.   Klaskampen In de lagere school gaan we zeker één keer per graad op klaskamp.  Het kamp beslaat meerdere dagen.  We leren elkaar en onze directe omgeving op een andere manier kennen. Dit vormt een ECHTE meerwaarde in onze schoolloopbaan. Hier worden herinneringen gemaakt voor het leven!   Sleep-over Er wordt natuurlijk ook aan onze oudste kleuters gedacht.  Zij kijken elk jaar reikhalzend uit naar een nachtje slapen op school. De gymzaal wordt tot een heuse camping omgetoverd, bezaaid met tenten en kampeerbedden. Onze sympathieke ouders koken en het avondprogramma wordt netjes in elkaar gestoken door ons gemotiveerd kleuterteam.   Feesten Op de Zwierezwaai weten we wat feesten is.  Wil je genieten van een gezellig etentje tijdens onze spaghettizwier of heb je meer zin om een spannend avontuur te beleven tijdens onze dwaallichtjestocht?  Wij organiseren voor ieder wat wils.   Leerplekken Onze school is bezaaid met inspirerende ontmoetingsplaatsen waar we kinderen van elke leeftijd tegenkomen om samen te werken, te leren en te creëren.   Speelplaats De speelplaats biedt aan ieder wat wils. De balsportfanaat, de avonturier, de speelvogel maar ook de danser en de momentgenieter komen aan hun trekken.   Leesbos Sssttt...op onze school laten we gemotiveerde lezers rijpen, groeien en openbloeien. We kunnen gezellig van een boek genieten in ons leesbos.   Klasbabbels Naast de oudercontacten zijn er op regelmatige basis klasbabbels.  Op deze momenten geeft de klasleerkracht extra uitleg over een item dat al dan niet in samenspraak met de ouders werd gekozen en dat de hele klas aanbelangt.   Smartschool Onze communicatie verloopt via het platform Smartschool. In het begin van het schooljaar ontvangen alle ouders een login om een account aan te maken. Eénmaal aangemeld ontvang je via deze weg nieuwsbrieven, uitnodigingen ... . Wat zwiert en zwaait er...? Jullie worden (twee)wekelijks op de hoogte gehouden over het reilen en zeilen van jullie kind in de klas via onze nieuwsbrief 'Wat zwiert er en zwaait er...?'. Deze brief bevat een schat aan informatie over de voorbije en de komende weken.   Seesaw Seesaw is een digitaal portfolio waarbij je de activiteiten van je kind kunnen volgen. Jouw oogappel post in zijn/haar map werkjes waar hij/zij fier op is. Dit portfolio is privé, niet eender wie krijgt hier toegang toe. De kinderen kunnen elkaar via de klasapp wel feliciteren met hun werk of  hun creaties 'liken'.    Rapporten Drie maal per jaar vindt er een evaluatie plaats. Naast de evaluatie door de leerkracht krijgt het kind ook ruimte in zijn/ haar rapport om zichzelf te beoordelen en werkpunten te formuleren.      

Onze troeven in de klas

'Goesting' krijgen en 'goesting' geven om te groeien, is op onze school van nature, door onze freinettechnieken, ingebed.   Lezen is top! (LIST) Elke ochtend start in de lagere school met 35 minuten lezen in een boek naar keuze.  Elke les bestaat uit een mini-lesje gegeven door de leerkracht.  Daarna gaan de leerlingen gedurende 20 minuten doelgericht lezen aan de hand van de gegeven opdracht. Na het lezen volgt een gezamenlijke afsluiting.   Plannetjestijd Plannetjestijd betekent in de kleuterschool de start van de speelwerktijd. Het vertrekken vanuit de gezonde goesting om met iets aan de slag te gaan, iets uit te proberen, iets te ontdekken, te leren, te ervaren, staat hier centraal. Elke kleuter krijgt de kans om met zijn/haar plan aan de slag te gaan.   Bakjestijd De kleuters gaan met deze werkvorm dagelijks aan de slag. Ze leren om te gaan met uitgestelde aandacht, ze worden zelfredzaam en leren probleemoplossend te denken. Het aanbod is de hele week hetzelfde en wordt al dan niet samen besproken in de rondes. Het aanbod wordt voorgesteld in de daarvoor voorziene bakjes. Van elk aanbod worden er maar een aantal dingen gepresenteerd . Het aantal geeft weer hoeveel kleuters er aan de slag kunnen. De klasleerkracht bewaakt de doelgerichtheid van de opdrachten.   Vrije werktijd Vrije werktijden zijn momenten waarbinnen kinderen zelf keuzes kunnen maken.  De vrije werktijd is gericht op creëren binnen de verschillende domeinen van het leerplan.  De leerlingen vertrekken vanuit een plan en voeren dit individueel of in een kleiner groepje uit.   Duo werktijd Tijdens deze werktijd kunnen kinderen in duo’s met onderzoeken en opzoekingen aan de slag. Tevens kunnen zij werken aan de opgelegde taken die voorzien worden tijdens deze werktijd. De inhoud van duo-werktijd wordt voor een groot deel gegenereerd uit de vragen die de kinderen stellen tijdens de ronde.   Stille werktijd Tijdens deze werktijd werkt iedereen individueel aan de taken van zijn/haar persoonlijk werkplan.   Dit gebeurt in volkomen stilte. Tijdens deze werktijd stimuleren we kinderen om eerst zelf op zoek te gaan naar oplossingen alvorens de hulp van de leerkracht in te schakelen (= eigenaar worden van zijn/haar eigen leerproces).   (Leer)rondes Na een werktijd worden de activiteiten die de kinderen gedaan hebben, besproken.  Onder het motto ‘we leren van elkaar’ wordt elke ronde een leermoment voor de hele klas.    Planronde In de lagere school wordt op de eerste lesdag de hele week ingepland. Op deze manier leren kinderen in de tijd plannen en hun werk structureren.   Klasraad Elke week vindt er een klasraad plaats. Tijdens deze ronde kunnen kinderen elkaar feliciteren, voorstellen doen en problemen in verband met de klaswerking bespreken. Op dit moment worden ook de klastaken geëvalueerd.   Persoonlijk werkplan Zoals het woord het al laat uitschijnen is dit plan persoonlijk. Het is een barometer voor het kennen en kunnen van uw kind. Lukt iets niet van de eerste keer is dat geen enkel probleem. Ze kunnen op hun eigen niveau de leerstof inoefenen.   Vrije tekst / tekening Leerlingen bepalen zelf waarover ze schrijven/tekenen en onder welke vorm ze dat doen. Teksten gaan vaak over eigen ervaringen, gedachten en gevoelens en zijn momentopnames uit het leven van de kinderen. Inspirerende teksten krijgen een plaatsje in de leeshoek of kunnen een uitgangspunt vormen voor ons levend taalonderwijs.   Levend rekenen We zetten onze methodes opzij en werken grotendeels aan ‘levend rekenen’. Op deze manier proberen we de rekendidactiek te koppelen aan de directe leefwereld van de kinderen en aan het concrete materiaal.   Klastaken Van jongs af aan leren we kinderen om aan gedeelde verantwoordelijkheid te doen. Dit willen we onder meer bereiken door ze verantwoordelijk te maken voor een klastaak.   Project Wanneer een bepaald onderwerp regelmatig terugkeert als onderdeel in de rondes en er interesse is vanuit de meerderheid van de klasgroep, kan dit leiden tot projectwerk. De leerkracht zal in dat geval samen met de leerlingen een langere tijd aan de slag gaan rond een bepaald thema.   Digitaal portfolio-Seesaw In deze snel veranderende wereld verlangen we van onze kinderen dat ze mediawijs worden.  Aan de hand van de app ‘seesaw’ bouwen zowel kleuters als lagere schoolkinderen aan een digitaal portfolio over hun klaswerkjes. Deze klaswerkjes kunnen door de klas en de medeleerlingen voorzien worden van tops en tips.   Werkstuk De kinderen kiezen een onderwerp dat aansluit bij de doelen van hun graad . Ze kiezen iets interessants waarover ze al eens wat gehoord hebben maar nog meer over zouden willen weten. Ze werken hier via vooropgestelde criteria individueel aan. De opgedane kennis kan op verschillende manieren worden vastgelegd. De werkstukken worden aan elkaar gepresenteerd.