Binnengluren in de lagere school ...

8u30 

Half negen, het eerste belsignaal galmt over de speelplaats en in de gangen.  De Zwierezwaai ontwaakt! Sommige kinderen trekken naar boven om te kunnen genieten van het WARM ONTHAAL in de klas, anderen blijven nog eventjes op de speelplaats om een frisse neus te halen.
 

8u45 

Het tweede belsignaal zet een nieuwe lesdag in.  Wat is het rustig in de lagere school.  Ik hoor leerkrachten voorlezen uit spannende, ontroerende, grappige... boeken.  Daarna zoekt elk kind een leesplekje op en gaat alleen of met twee lezen. Het LEESHALFUURTJE is begonnen.  SSSSTTTT, luister naar het LEESPLEZIER!
 

9u20

Vandaag mag ik mijn eigen plannetje uitwerken.  Ik mag mijn TALENTEN inzetten om zelf iets te creëren.  Wat zou ik maken?  Ik zou een VRIJE TEKST kunnen schrijven of een MUZISCHE CREATIE uit mijn kleurtjes kunnen toveren.  Misschien kan ik wel een stevige constructie bouwen als TECHNIEK CREATIE.  Ik kan natuurlijk ook nog steeds aan de slag met een WISKUNDIGE CREATIE: ik ben op vakantie geweest en heb uit dat land nog wat geld over. Ik vraag me eigenlijk af hoeveel dit nu nog waard is.  Een woordspin maken over wat ik dit weekend beleefde kan ook. Dan weet ik al wat ik kan VERTELLEN tijdens de ronde. 

Ik maak een foto of filmpje van mijn creaties en ik post het op mijn DIGITAAL PORTFOLIO op Seesaw.  

Na een tijdje geeft onze leerkracht, die we bij NAAM mogen noemen, ons een seintje. Het is tijd om te verzamelen in de KRING. Dit is het moment waarop we onze creaties aan elkaar mogen voorstellen. Ik ben benieuwd naar de werkjes van mijn klasgenootjes. Misschien zit er een creatie bij die me inspireert.

10u25

Joepie, het is speeltijd!  Er zijn zoveel leuke dingen die we kunnen doen. Weten jullie dat we zelfs een echte BOOMHUT hebben op de speelplaats. Je kan je ook uitleven op het KLIMPARCOURS. Uit de luidsprekers aan de turnzaal galmt leuke MUZIEK. Ik zie kinderen hun speciale 'moves' oefenen.  
Wil ik aan BALSPORT doen, dan kan ik terecht op het koningsbal-, basketbal- of voetbalveld. Even chillen kan op de plaatsjes in de ARENA.  
Als een echte AVONTURIER vind ik ook mijn gading tussen de bomen.

10u45

Het tweede deel van de voormiddag is aangebroken. Het is nog steeds aangenaam rustig in de patio. Ik ben klaar om nieuwe dingen te leren. Ik leer op een zeer leuke manier rekenen aan de hand van IJSBERGREKENEN of WISCREATIES. Ik leer waar ik wiskunde tegenkom in onze MAATSCHAPPIJ.
Schrijven, lezen, spreken,...krijg ik onder de knie door te werken met UITDAGENDE TEKSTEN en INSPIRERENDE CONTEXTEN.  
In de 3de graad hoor je wel al eens een mondje FRANS. Deze tweede taal wordt tot leven gewekt tijdens de FRANSE RONDES of de klastaak van FRANSMAN.
Een paar keer per week krijg ik ook de kans om op mijn eigen niveau de leerstof in te oefenen in mijn PERSOONLIJK WERKPLAN.
Elke maandag plan ik mijn werk voor de komende week in tijdens de PLANRONDE.

12u25

Etenstijd. Ik ga niet naar een refter. Ik mag mijn lunch gezellig IN DE KLAS verorberen. Soms mogen we MUZIEK opzetten of kijken we tijdens de middagpauze naar het NIEUWS. Samen met mijn klasgenootjes kan ik op een rustige manier genieten van mijn middageten.  
Wie als klastaak POETSMAN/VROUW heeft, maakt na het eten de tafels schoon zodat we na de middagspeeltijd met een frisse bank kunnen beginnen.
 

13u35

Er heerst een gezellige bedrijvigheid. Tijdens de namiddag kan ik alleen of met een partner op ONDERZOEK gaan tijdens DUO-WERKTIJD
Ik stel een onderzoeksvraag op of de leerkracht geeft me een onderzoeksvraag en dan ga ik daarmee aan de slag.  
Eerst ga ik op zoek naar geschikte informatiebronnen. Wanneer ik dit nog niet zelfstandig kan, doet de leerkracht dit voor mij.  Zij verzamelt dan boekjes of selecteert websites en/ of filmpjes.  De links en filmpjes uploadt ze op mijn persoonlijk Seesawaccount.
Wanneer mijn vragen beantwoord zijn, stel ik mijn onderzoek voor in de LEERRONDE.

Hoe ouder ik word, hoe uitgebreider mijn onderzoekjes worden. Ik koppel verschillende vragen aan elkaar zodat ik een WERKSTUK kan maken. Ik spit mijn onderwerp tot op de bodem uit, schrijf er een verslag over, maak een creatieve verwerking die past bij mijn onderwerp en presenteer mijn werk voor de klas.
 

15u05

Wij maken SAMEN SCHOOL.  We nemen met zijn allen de tijd om zowel de klas als de school op orde te krijgen.  Iedereen weet wat hij moet doen omdat iedereen een KLASTAAK of een STAMTAAK kreeg..
 

15u25

Spijtig, de dag is weer voorbijgevlogen! Ik vind naar school gaan echt fijn! Ik ben al benieuwd wat we morgen gaan doen. Zwemmen, turnen, atelier,... wie weet wat de dag zal brengen! Elke dag is hier anders, bijzonder.